Hold

Hold

Genoptræning

Efter idrætsskader eller længerevarende sygdomsperioder er det vigtigt at optræne din krop, så du er i stand til at klare de fysiske belastninger og krav din krop udsættes for dagligt.

Genoptræningsplan

Har du været til undersøgelse, behandling på et sygehus eller blevet opereret, og har modtaget en genoptræningsplan, vil du blive genoptrænet vederlagsfrit.

Fysioterapeuten vil hjælpe dig med at sammensætte dit træningsprogram som tager udgangspunkt i din skade. Du vil få mulighed for at træne på hold eller træne individuelt i vores træningscenter. Fysioterapeuten vil følge dig og vil løbende justere dit træningsprogram.

FysioPilates hold

Smerter i lænden med eller uden udstråling er en almindelig tilstand. Man regner med, at 60-70 % af befolkningen vil få smerter i ryggen en eller flere gange i løbet af livet.
Det kan være svært at finde årsagen til rygsmerterne.

Lave rygsmerter kan være enten mekaniske eller et udtryk for tryk mod nerver.
Mekanisk smerte tilskrives ofte en forvridning af ryggen udløst af en “forkert” bevægelse i ryggen. Denne type smerte er et resultat af skader mod ryggens facetled, bruskskiver, ledbånd og muskler.

Den anden type smerte skyldes irritation eller tryk mod nerver, oftest på grund af en udposning af bruskskiven, en diskusprolaps.

Langt hovedparten af de mennesker der har smerter i ryggen inklusiv prolapser, har en god prognose.

FysioPilates er en nænsom og samtidig udfordrende træningskoncept, hvor
både krop og åndedrag er i fokus.

FysioPilates er en træningsform, der hjælper til med at øge kropsbevidsthed,
forbedre holdning, slippe unødige muskelspændinger, og hjælper til forbedring
af både koordination og balance.

Træningskonceptet

Træningskonceptet henvender sig til både mænd og kvinder uanset alder og
træningsniveau, da de forskellige Pilates øvelser kan tilpasses den enkeltes
niveau.

Det eneste krav for at du kan deltage er, at du selv er i stand til at komme op
og ned fra gulvet.

Boldhold

Har du problemer med ryggen? – døjer du med stive led og muskler? – har du dårlig holdning? – har du nakkesmerter? – eller trænger du bare til at give din krop et løft? – så prøv træning med bold.

Bolden er motiverende – særdeles effektiv – og bringer legebarnet frem i enhver. Uanset alder – fysisk status – eller helbred kan du få glæde af boldtræning.

Træningen foregår på små hold med 4 – 10 deltagere og ledes af en fysioterapeut.

Ryghold

Rygholdet er for dig, der har haft rygsmerter gennem kortere eller længere tid – med eller uden udstråling til ben.

Rygtræningen foregår både i vores træningsudstyr og på store træningsbolde samt med elastikker. Vi styrketræner med fokus på ryggen, konditionstræner samt træner balancen.

Du undervises af en af vores fysioterapeuter. Der vil altid blive taget individuelle hensyn. Du undgår dog ikke at få sved på panden.

Træningen foregår på små hold med 4 – 10 deltagere og ledes af en fysioterapeut.

Osteoporosehold

Osteoporose er en skjult sygdom. Man mener den rammer hver 3. kvinde og hver 8. mand over 50 år. Sygdomme er skjult fordi der ikke er synlige ydre tegn, smerter eller ubehag. Sygdommen svækker knoglerne indefra, så man får ”porøse” og svage knogler, der er så afkalkede af de let brækker.
Netop brud på en knogle kan være det første fysiske tegn på knogleskørhed.

Forebyggelse

Daglig motion begrænser det aldersbetingede knogletab, så der er al mulig grund til at være fysisk aktiv hver dag. Det kan være alle former for idræt, såsom løb, håndbold, tennis, badminton, svømning, stavgang eller dans, men det kan også være traveturen eller cykelturen til og fra arbejde, trapperne på arbejdet osv. Det at bruge sin krop hver dag er et must! Fysisk aktivitet livet igennem nedsætter risikoen for osteoporose idet knoglerne påvirkes og stimuleres og muskler og led styrkes, hvorved risikoen for fald mindskes.

Motion ved smerter

Fysioterapeuten kan hjælpe dig med at lære hvordan der bedst tages hensyn til sygdommen under fysisk udfoldelse og forskellige aktiviteter.
Man skal lære at bevæge sig hensigtsmæssigt, så man undgår stillinger og bevægelser, der forværrer smerterne.
Ofte kan små justeringer i de daglige bevægelser gøre en stor forskel.

Holdtræning:

Alle har godt af at røre sig hver dag, men som osteoporose patient kan du have særlig gavn af motion.
Motion forebygger nemlig knoglebrud og lindrer samtidig smerter.

Træningen foregår på hold hvor hver træningsseance tager 45-60 min.
Der vil altid blive taget individuelle hensyn.

Fysioterapeut Dorte With varetager træningen. Hun er kendt af osteoporose patienterne, idet hun af gigtforeningen og Danske Fysioterapeuter bruges som specialist og underviser inden for osteoporose behandlingen.

Læs mere på https://www.osteoporose-f.dk/

Sclerosehold

Der er ikke to tilfælde af sclerose, der er ens. Symptomer, alder og aggressiviteten af sygdommen varierer meget fra person til person.

Uanset hvilken form for dissemineret sclerose du har, har du muligheden for selv at være aktivt deltagende i forsøget på at mindske, og eventuelt bremse nogle af de symptomer, som netop du døjer med.

På vores hold vil der være fra 3 til 8 deltager. Træningen vil blive planlagt efter individuelle behov, og du vil være under supervision af en fysioterapeut under hele forløbet.

Neuro-hold

På vores neuro-hold træner vi dig, der har en medført neurologisk lidelse.
På disse hold træner vi også dig, der har fået en blodprop i hjernen eller har pådraget sig anden neurologisk lidelse, som bevirker at du har fået et funktionstab.
Træningen tilrettelægges individuelt efter den enkeltes fysiske formående.
Træningen foregår på små hold med 4-10 deltager ledet af fysioterapeut.

Parkinsonhold

Parkinson er en progredierende sygdom, der kan medføre fysisk inaktivitet.

Ved Parkinson syge kommer række symptomer lige så stille sniger hos den, der rammes.

Det er hovedsageligt bevægelsesevnen der rammes. Man får problemer med at bevæge sig normalt, alt går langsomt og trægt og der kan forekomme rystelser i arme eller ben og sommetider smertefulde muskelkramper.

Regelmæssig træning giver en bedre livskvalitet. Regelmæssig træning giver en følelse af velvære, bedre humør og gør at man kan klare hverdagens forskellige aktiviteter lettere. Regelmæssig træning holder hjerne ”skarp”.

Træner er Dorte With som har særlige kompetencer idenfor undersøgelse og træning af Parkinson patinterne.

Balancehold

Få styr på balancen. Din evne til at holde balancen er helt afgørende for de fleste dagligdags aktiviteter.

Balanceholdet er for dig med balanceproblemer, uanset om de er opstået som følge af sygdom eller er aldersbetinget.

Træningen foregår på små hold med 4-10 deltager ledet af fysioterapeut.

Mediyoga

Underviser: Line Laursen.

Vi lever i en tid, hvor smerter og stress er stigende i takt med en mere globaliseret verden. Mediyoga i sig selv betyder medicinsk yoga, og det er en nyere yogaform, hvori der ligger evidens bag.

Mediyoga er udviklet sammen med det svenske sundhedsvæsen, der nu udskriver Mediyoga på recept.

Yogaformen har vist sig at have en positiv dokumenteret effekt på stress, smerter samt flere kredsløbsproblemer.

HOLDBESKRIVELSE

Mediyoga indeholder simple øvelser, med fokus på åndedræt, meditation og afspænding. Alle øvelser udføres i et roligt tempo, der styrker din indre balance både fysisk, mentalt og følelsesmæssigt.

Øvelserne må på intet tidspunkt gøre ondt, og hver øvelse kan derfor tilpasses den enkelte deltagers fysiske forudsætninger, for at kunne deltage. Åndedrættet spiller en central rolle i alle øvelser, der udføres med lukkede øjne og i rytmiske bevægelser i takt med dit eget åndedræt, hvilket har en positiv effekt på hele din krops energi flow.

Yogaformen har terapeutiske effekter på din krop,dit sind og dine følelser.

Her er nogle af de effekter Mediyoga kan have på krop og sind:

  • Øget energi
  • Mindre stress
  • Bedre nattesøvn
  • Lavere blodtryk
  • Bedre balance i dit fordøjelsessystem
  • Stærkere immunforsvar
  • Større indre ro/ mindre tankemylder.
  • Øget kropsbevidsthed
  • Øget koncentration.

Selvtræning

Har du fået lagt et træningsprogram af en af vores fysioterapeuter, har du mulighed for at selvtræne i vores træningssal. Selvtræning er for dig der vil have mulighed for at træne mere fleksibelt.

Book tid
kontakt@fysionygade.dk